CSI on internet

Zeven tips voor een innovatieve websearch
Hoe vind je sneller ideeën, inspiratie en innovatiekansen op het web? Stop met zoeken en vind met deze 7 tips meteen de meest unieke en relevante sites tijdens jouw ontdektocht.

1.      Goede off line Voorbereiding
Start niet meteen met Googelen. Neem liever een blanco blad en bereid de zoekopdracht minutieus voor:
. Wat zijn de 5 tot 7 essentiële zoektermen van mijn zoekopdracht?
. Zoek niet alleen in het Engels en vertaal belangrijkste key words in drie andere talen (Google Translate).
. Verzin minstens 5 synoniemen van centrale zoektermen.
. Verbeeld de ideale pagina die antwoord geeft op jouw vraag. Hoe zien de ideale antwoorden eruit? Gebruik deze letterlijk als zoekterm.

2.      Gebruik alle mogelijkheden van Google.
Achter de “sobere” homepage van Google zitten honderden extra zoekopties.
. Gebruik steeds Google advanced en selecteer desgewenst op taal, land, bestandstype, datum, …
. Zoek steeds met minstens drie zoektermen en gebruik aanhalingstekens als woorden bij elkaar horen.
. Google heeft heel wat specifieke kanalen. Verken je zoekvraag ook in Google images, scholar, video, news, blogs, directory …
Google voor beginners 

3.      Solo brainstorm
Je bent nu ingewerkt in de zoekopdracht. Tijd om even afstand te nemen. Je bent immers op zoek naar iets dat je nog niet weet – en dus ook niet aan Google kan vragen. Dus ga je best zelf ideeën verzinnen waarvan je hoopt dat je evidentie op het web vindt. Maak een lijst van meer dan 50 nieuwe product- of dienstenideeën rond jouw zoekvraag. Hoe gekker hoe beter. Ga vervolgens op zoek naar deze imaginaire producten. Je komt meteen terecht op sites die je anders niet vind.

4.      Er is veel meer dan Google
Tijd om Google achterwege te laten. Want Google geeft slechts een fractie weer van het web. Een startpunt hiervoor is bvb. http://www.browsys.com/finder/. Je vind er meer zoekmachines, mooi ingedeeld (general, images, video, news, social, files, reference, academic). Meteen merk je ook dat je heel diverse formats kan zoeken.
Vergeet zeker niet te zoeken via social media (Twitter, Linkedin Groups, …)

5.      Zoeken in talen die je niet kent.
Gebruik vaker Google Translate. Hiermee kan je anderstalige sites meteen vertalen naar het Engels of Nederlands. De vertaling is niet perfect maar geeft voldoende weer waarover het gaat. Zoek je bijvoorbeeld innovaties rond voeding of gadgets: zoek dan in het Japanse taalgebied. Zorginnovaties vind je makkelijker in Scandinavië  Denk vooraf na welke landen in jouw domein veel expertise kunnen hebben. En verken deze dan.

6.      Deep web search
Heel wat informatie is niet rechtstreeks via Google vindbaar. Het gaat om diverse bronnen  (grote databases, bibliotheken en archieven) die je rechtstreeks moet doorzoeken. Ga daarom (via Google) op zoek naar de belangrijkste bronnen rond jouw vraagstelling. En verken vervolgens deze bronnen één voor één met jouw centrale zoekwoorden.

7.      Slim vermenigvuldigen
 Je kan ook dieper zoeken door slim te vermenigvuldigen. Stel dat je één goed verborgen super bron rond jouw zoekvraag vindt. Ga via Google kijken wie nog allemaal over deze site praat. Je vind waarschijnlijk een tweede goede bron. Ga vervolgens de beide bronnen combineren in Google en je vind waarschijnlijk een derde en vierde. Combineer ze alle vier en je komt zo terecht op een site waar iemand alles reeds verzamelde rond jouw zoekvraag.

CSI tips
Hoe vind je informatie die eigenlijk niet bedoeld is om gevonden te worden.
Topics post volgende week:
Zoeken binnen site via Google levert vaak meer (en verborgen) resultaten dan zoekmachine van site zelf.
Het geheime commando in zoekopdrachten of URL’s: de asterisk *
Denk vanuit het document dat je wil vinden.
URL-structuur en -variaties.
Cache en Internet archive.
Hoe alternatieven zoeken voor te betalen artikels via “kopieer een typische zin”
Speuren op informatie onder embargo.
Spelen met bestandsformaten (bvb. XLS)
Zoek andere bedrijven met zelfde idee via domeinnaam improvisatie.

Kortom: slim en legaal zoeken 

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s